Magnus Åkesson

är beteendevetare och arbetslivspedagog, professionell coach och ledarutvecklare. Han har verkat inom universitetsvärlden sedan 2002, både som anställd utvecklingsledare och internkonsult och som extern konsult i eget bolag. Under den tiden har han genomfört mängder av olika chefs- och ledarskapsutbildningar anpassade efter olika målgrupper och behov.

Han har arbetat med behovsinventering, planering och design, genomförande och utvärdering. Alltid i nära dialog med uppdragsgivaren och den aktuella målgruppen. Han har stor vana vid att facilitera och leda processer i olika sorters utvecklingsarbete. Han har omfattande erfarenhet och god förmåga av att skapa och genomföra utbildningar tillsammans med andra ledarutvecklare.

Magnus har erhållit certifikat som GDQ-analytiker, i personlighetstest NEO-PI-3 och kvalificerade sig till PCC-nivå som ICF-coach 2012. Han har en omfattande erfarenhet av kartläggning och testning.

Arbetslivspedagogisk ansats, metod och arbetssätt

Alla insatser och program som Magnus genomför baseras på vetenskap, empirisk evidens och beprövad erfarenhet.

Ledarskapsprogrammen består av tre huvudsakliga komponenter:

  1. Teorier, modeller och begrepp för att tillsammans belysa, förstå och tala om behovet av ledarskap
  2. Träning på verktyg för att agera och kommunicera i ledarrollen
  3. Erfarenhetsutbyte under diskussioner och övningar

Tyngdpunkten ligger alltid på komponent 2 och 3.

Magnus lägger stor vikt vid att skapa psykologisk trygghet och ett öppet, konstruktivt lärandeklimat. Han konkretiserar generella ledarutmaningar, verktyg och förhållningssätt genom att använda sig av interaktionen i rummet i en aktuell situation (in situ) och göra detta till föremål för gemensam reflektion och lärande.

Han har ett pragmatiskt, praktiknära förhållningssätt där ledarutvecklingen och lärandet utgår från – och omsätts i – varje deltagares unika situation, enligt principerna för Action Learning. Ofta byggs individuella ledarutvecklingsinsatser in i ledarprogrammen i form av coachande samtal, för att förstärka och fördjupa lärandet genom att adressera aktuella utmaningar.

För att skapa förståelse för hur ledarskapet behöver anpassas till olika situationer på ett ändamålsenligt sätt används olika teoretiska modeller och verktyg.

En betydelsefull utgångspunkt i ledarutveckling är distinktionen mellan det transformativa, det transaktionella och det tillitsbaserade ledarskapet – Full Range Leadership Model. Modellen är ett av flera verktyg som bidrar till förståelse för behovet av att kontinuerligt balansera olika förhållningssätt i ledarrollen.

Ibland används personlighetstestet NEO-PI-3 för att identifiera hur ledarens personliga preferenser eller personlighet påverkar hur hen agerar i sin roll. Med ökad självmedvetenhet blir det tydligt vad ledaren behöver utveckla för att anpassa sitt beteende till olika situationer och nå mål.

Dessutom använder Magnus Integrated Model of Group Development i de flesta ledarutvecklingsinsatser för att på ett pedagogiskt sätt synliggöra behovet av att anpassa ledarskapet efter gruppens förutsättningar och utvecklingsfaser. Deltagarna kan erbjudas att göra en GDQ-kartläggning i den grupp de leder, för att identifiera vilken fas gruppen befinner sig i.

Ofta får deltagarna även inhämta feedback från kollegor, medarbetare och chef, för att konkretisera utvecklingsområden att fokusera på – Lead Forward.

Alla insatser genomförs alltid förankrat i den statliga värdegrunden samt respektive lärosätes specifika styr- och policydokument.